Nyt brand: HALO

Fra militæret til funktionspræget modetøj.

Det hele startede egentligt i det danske forsvar tilbage i 1981. HALO’s stifter, Helge Petersen, der på dette tidspunkt var en del af de danske elitestyrker, hang midt imellem himmel og jord i en faldskærm. Her hang han og undrede sig over, hvordan han selv kunne være våd, når hans faldskærm var helt tør. Man måtte kunne bruge denne funktionalitet i andet, og på en anden måde, end udelukkende i faldskærme. Gennem sine erfaringer som aktiv elitesoldat, og endvidere mange år som løber, begyndte Helge at designe innovativt funktionstøj med fokus på detaljer og komfort.

HALO

Denne serie af tøj blev skabt under navnet Newline, som du formegentligt har hørt om eller kender til, hvis du er løber eller har været værnepligtig. Newline har i mange år efterfølgende leveret blandt andet løbetøj til Forsvaret til deres F.U.T. (forkortelse for Forsvarets Fysisk Uddannelse og Træning).

HALO kom til i 2015 under navnet Newline HALO – senere kendt uden Newline og blot som HALO. (Dog findes Newline fortsat som et separat brand).

Brandet og designet for HALO blev skabt af Helge Petersen i samarbejde med den tidligere danske model, Malkit Singh, og grundlægger og indehaver af den velrenommerede københavnerbutik STORM, der i dag nærmest er en institution i modeverdenen, Rasmus Storm. De tre partnere fokuserede fra starten på at designe med fokus på både funktion og æstetik i tre underlinjer; Off-duty, Training og Uniform.

Se hele vores udvalg af HALO

Hvad står det for?

Som med de tre keywords for underlinjerne nævnt ovenfor, gør HALO generelt megen brug af militære udtryk og referencer samt militære forkortelser og talkoder i sine designs.

Selve navnet HALO er også en militærreference, der stammer fra faldskærmsudspring. For at kunne undgå fjendens radarer, benytter specialstyrker ofte en udspringsteknik, hvor de springer ud af flyet i stor højde og lader sig være i frit fald så længe som overhovedet muligt for så at åbne faldskærmen i meget lav højde; på engelsk kaldes teknikken High Altitude Low Opening – HALO.

En teknik de danske elitestyrker i øvrigt er blandt de bedste i verden til at udføre.

HALO

En anden forkortelse, der går igen på mange af HALO’s styles er ATW.

ATW står for Aalborg Tactical Wing, stedet hvor specialstyrkernes faldskærme pakkes og repareres. ATW er dermed et lille anerkendende nik til brandets navn, der binder identiteten sammen på tværs af styles, og det univers HALO søger at skabe.

På flere af HALO’s styles fremgår talkombinationen 196819721981. Det er en af de få detaljer, der ikke er militært orienteret. Tallene er ganske enkelt fødeårene for de tre stiftere Helge Petersen, Malkit Singh og Rasmus Storm. Ikke desto mindre passer prægningen med talkombination godt ind i de yderligere visuelle træk for designet. Man får fornemmelsen af en talkode, der skal dechifreres, eller koordinaterne på et mål under en hemmelighedsstemplet mission.

HALO AW21 hos qUINT

I deres efterårs- og vinterkollektion har HALO med udgangspunkt i deres designfilosofi og militære visuelle ophav, fokuseret på det urbane miljø og den autencitet og æstetik, der kan opstå i rå, upolerede betonscener i bybilledet.

Kollektionen rummer både tekniske kvaliteter samt off-duty styles, som kan mikses og matches i flere lag i moderne snit og medet tydeligt identificerbart design.

HALO har ladet sig inspirere af naturens farver for sæsonen, som en reference til elitesoldatens evne til at blende ind med omgivelserne, og man ser derfor en del brune og grønne nuancer samt en blå og en bordeaux. Den bordeaux farve er inspireret af farven på den baret (soldatens klassiske hovedbeklædning), som jægersoldaterne får lov at bære, når de er igennem aspirant- og patruljekursus og med rette kan kalde sig for Jægersoldat. Der er altså tale om en farve, der skaber lige dele ærefrygt, respekt og som for nogen repræsenterer farven nærmest det endegyldige mål i en næsten umenneskeligt strabadserende rejse.

Inspireret af de danske elitestyrker tager HALO urbant inspireret funktionstøj til et nyt niveau.

HALO er for dig, der ikke går på kompromis, og som ønsker, på en diskret og velfunderet måde, at skille dig ud fra mængden.

Du kan finde HALO i din qUINT butik eller på vores webshop her