Historien bag den ikoniske Adidas Superstar

Den ikoniske sneaker Adidas Superstar blev i 1969 designet som en basketballsko. Den bevægede sig dog hurtigt væk fra basketballbanen og over i det urbane hip-hop miljø, hvor den fik stjernestatus i mainstreamkulturen. Adidas Superstar bankede Converse All Star tilbage til stenalderen, og overtog markedet på rekordtid.
Adidas Superstar

Tilblivelsen af Adidas Superstar og kampen med Converse

Længe før Run-DMC indtog spækfyldte arenaer og koncertsteder iført deres velkendte adidas-tracksuits og læder-Superstars, blev den ikoniske sneaker designet med et helt bestemt formål. Den skulle revolutionere basketballverdenen.

Adidas Superstar sneakeren, som vi kender den, må give Adidas Supergrip en stor del af æren for skoens popularitet. Adidas Supergrip blev skabt i 1965, fire år før Adidas Superstar blev lanceret. Supergrip-modellen repræsenterede eftersigende Adidas’ første spæde skridt i jagten på succes i basketballindustrien.

De tidlige Supergrip-modeller fokuserede ikke på en forstærket og robust front, men en gruppe nytænkende medarbejdere hos Adidas så pludseligt perspektiver i at overføre nogle af de forbedringer, de havde lavet på sportssko til tennis og fodbold til en basketballsko. Implementeringen af en forstærket og robust front på skoen gjorde mulighederne for start-stop bevægelser markant bedre, og netop dette kunne overføres til basketballbanen. Adidas Supergrip banede altså vejen for tilblivelsen af Adidas Superstar. Selvom Adidas nu havde udviklet en sko, der kunne revolutionere basketballverdenen, havde de et markant problem – der var stor konkurrence.

Adidas Superstar
Adidas Superstar

Brækkede ankler og knæskader – en oplagt forretningsmulighed

I 1969 da Adidas lancerede Superstar-modellen, dominerede det amerikanske brand Converse markedet for basketballsko. Deres high-top model ”Converse All Star” var det foretrukne valg blandt basketballspillere på både amatørplan og professionelt niveau. Converse havde indtaget sportsverdenen med en lærredssko, hvilket virker helt utænkeligt, når man ser tilbage på det den dag i dag. Markedet for basketballsko hungrede efter innovation, da Converse havde siddet på markedet i flere år uden konkurrence. Det bemærkede Chris Severn, en tidligere konsulent for Adidas, og han så en oplagt forretningsmulighed.

Converse’ lærredssko stod decideret elendigt fast på gulvet, hvilket forårsagede både ankel og knæskader, når basketballspillerne lavede de nødvendige skarpe vendinger og pludselige retningsskift. Dette fik Chris Severn og hans designteam til at tænke i nye baner. De begyndte kort tid efter at designe en sko med en overdel lavet af læder i stedet for lærred. Læderoverdelen skulle sikre øget beskyttelse, og et langt bedre greb i underlaget. Den nye sko skulle også have en robust front, og de tre velkendte adidas-striber på siden.

Converse havde dog et stort hold af sælgere, som promoverede lærredskoen, hvoraf flere var tidligere basketballspillere, hvilket var svært at hamle op med. Chris Severn og hans team havde dog en plan. De tog rundt til landets mange basketballhaller, og overbeviste basketballspillerne om at prøve deres nydesignede sko. Severn var nemlig overbevist om, at hvis spillerne prøvede Adidas-skoen, så ville de med det samme forstå, hvor meget bedre den var.

I bogen ”Sneaker Wars” udtalte Severn følgende: ”De havde spillet i lærredssko hele deres liv. Superstar-skoen så helt fremmed ud for dem. De blev ikke betalt af Converse; det var bare en vane”.

En ny epoke for Adidas

Severn overbeviste hurtigt manageren for San Diego Rockets, Jack McMahon om, at hans hold skulle bruge Superstars. Selvom The Rockets var et af de dårligste hold i ligaen på dette tidspunkt, var de med til at sprede budskabet om den nye og forbedrede basketballsko. Hver gang The Rockets spillede kamp blev skoene vist frem til et spritnyt publikum, hvilket hurtigt skabte ringe i vandet. Spillerne lagde mærke til de nye sko, og Severns telefon blev rødglødende. Professionelle basketballspillere over hele landet ville vide mere om, og erhverve sig et par af de revolutionerende sko.

Blot to år efter spillede Boston Celtics i Superstar, og de vandt NBA i 1969, hvilket blev startskuddet til flere års dominans på markedet. Blot fire år efter lanceringen af Superstar skiftede omkring 85% af de professionelle spillere i USA til Adidas.

Succesen gjorde, at Chris Severen kunne overbevise Adidas-toppen om at skrive kontrakter med professionelle sportsudøvere. Kort efter skrev de kontrakt med Kareem Abdul-Jabbar i 1976, som var ligaens allerstørste navn på daværende tidspunkt. Han blev den første basketballspiller, som skrev en professionel kontrakt med Adidas.

Converse gik på kort tid fra alting til ingenting primært på grund af introduktionen af Superstar.

Find de fedeste Adidas sneakers her

Hip-hop’s betydning for Superstars verdensomspændende succes

I starten af 1980’erne vandt Adidas Superstar for alvor indpas i mainstreamkulturen. Takket være hip-hop blev skoen en af tidens mest hypede livsstilssko.

I midten af 1980’erne var Run-DMC en af verdens største hip-hop grupper. Run-DMC udsolgte store arenaer, og var den første rap-gruppe, der blev belønnet med certificerede guld – og platinalbummer. De blev hertil nomineret til en Grammy. De var den første rap-gruppe, der fik afspillet deres musikvideoer på MTV, fik en forside på Rolling Stone, og var den eneste rap-gruppe, der optrådte til Live Aid i 1985.

Udover deres fremragende sange, var Run-DMC nok mest kendt for deres banebrydende image. Deres forgængere gik i læder og rock-tøj, men Run-DMC var de første rappere, der klædte sig som folk fra blokken. En stor del af dette look var… ja, Adidas.

Run-DMC promoverede de velkendte tre striber fra top til tå i form af tracksuits og Superstars. Gruppen startede hurtigt en decideret modebevægelse. Det var simpelt og autentisk, og i løbet af ingen tid dukkede alle hip-hop fans op iklædt Adidas fra top til tå.

Run-DMC’s sang ”My Adidas” cementerede engang for alle den populære sneakers status. Sangen skabte en direkte relation mellem Run-DMC og Adidas, hvilket kom til udtryk til en Run-DMC koncert i Madison Square Garden. Adidas-repræsentanten Angelo Anastasio havde udpeget Run-DMC som den direkte årsag til stigningen i salget, og til koncerten fik han det endegyldige bevis. I et interview med skomagasinet Sole Collector fortalte Run-DMC følgende:

“When Run went out there during the show, ‘D, take it off your feet; hold it up. What’s those? Everybody in here, if you got adidas on, hold ‘em up,’. “So, 40,000 people in a sold-out Madison Square Garden held a sneaker up and Anastasio was like, ‘Oh my god, it’s true.’”

Se musikvideoen til Run-DMC’s ”My Adidas” herunder.

Run-DMC var den direkte årsag til den salgsmæssige stigning, men det globale fænomen blev først boret ind i pøblens bevidsthed i 1987 på gruppens ”Together Forever” tour. Her poserede Run-DMC foran Eiffeltårnet i Paris iført det velkendte sorte tracksuit, guldkæder og Superstars uden snørebånd.

Find Adidas tracksuits her

Tabet af Michael Jordan og Superstars status i dag

Ikonet, legenden og verdensstjernen Michael Jordan spillede i Adidas Superstar i de unge rækker, inden han for alvor blev en stor profil i NBA. Da han blev professionel, var han grundet hans kærlighed til Superstar klar til at skrive kontrakt med Adidas. Det tyske sportsmærke valgte dog af uransagelige årsager at afvise kontraktmuligheden. En beslutning der må have givet ledelsen i Adidas en del hovedpine i årenes løb.

Michael Jordan skrev i stedet kontrakt med ærkerivalen Nike. En kontraktunderskrivelse der skulle vise sig at være startskuddet på det uomtvisteligt stærkeste samarbejde mellem en sportsstjerne og et sportsmærke i nyere tid.

Adidas Superstar har haft en afgørende indflydelse på den sneakerkultur, vi har i dag. Derfor er den ekstremt populære sneaker også blevet udgivet i utallige eksemplarer. De mest prominente samarbejdskonstellationer har været med navne som Rick Owens, NEIGHBORHOOD, Undefeated, BAPE og selvfølgelig Run-DMC. Samarbejdet med rapper Pharrell Williams i 2015 markerede endnu engang sneakerens tidsløshed og evige popularitet. Her blev Adidas Superstar udgivet i 50 tonede modeller i forskellige farver.

Man plejer at sige, at én ting i livet er sikkert - og det er døden. Adidas Superstar har dog evigt liv.