Dickies x OBEY collab

Det nye collab mellem Dickies og Obey er mere end bare en ny tøjkollektion, det er også mødet mellem to unikke brandhistorier, to historiske epoker og to vidt forskellige syn på mode. Dickies blev skabt til og for arbejderklassen i 1932, og startede med at producere arbejdstøj til den hårdtarbejdende amerikaner, hvorimod Obey blev grundlagt af den rebelske, provokerende og myndighedsforagtende gadekunstner Shepard Fairey med målet om at udfordre staten. Nu er det klassiske Shepard Fairey logo at finde på den klassiske work pant, work shirt og eisenhower jacket.
Dickies x Obey

En sammensmeltning af to kulturer

Der er nogle brands, brands som eksempelvis Dickies, der ikke glemmer deres rødder. Dickies blev grundlagt som en virksomhed, der producerede arbejdstøj, og netop det har de altid værnet om. Dickies startede som en lille familiedrevet virksomhed, men er med tiden blevet til et multinationalt selskab, der leverer et varieret udvalg af arbejdstøj, herunder afslappet og sikkert fodtøj, arbejdsbukser og jeans, sikkerhedstøj såsom overalls og tilbehør af uovertruffen kvalitet.

Dickies har selvfølgelig engageret sig i spraglede og mere moderelaterede collabs, men det er mere reglen end undtagelsen, at når du ser en mand bære Dickies, så handler det mindre om mode, og mere om at beskytte sig selv mod motorolie og røg fra udstødningsrøret. Det betyder dog på ingen måde, at tøj fra Dickies ikke ser fedt ud – for det gør det. Hvor Dickies blev skabt med et praktisk ønske om at forbedre arbejdsvilkårene for arbejderklassen, var visionen bag etableringen af Obey en helt anden.

En provokerende og skelsættende systemkritiker

Obey er et af den moderne verdens største streetwear brands. Obey blev allerede fra den spæde start anerkendt for sit titulære og iøjnefaldende logo, som prydede alt fra sorte sweatshirts til snapbacks. Obey er et af de mærker, der for alvor ramte mainstreamkulturen indenfor de sidste fem år, men historien går længere tilbage end det. Obey blev nemlig grundlagt i 1989 på Rhode Island School of Design af den studerende Shepard Fairey.

Shepard Fairey fik hurtigt stjernestatus som en modkulturel systemkritiker og provokatør. Han blev på rekordtid anerkendt som en af sin tids største gadekunstnere og illustratører. Ved at inkorporere aktivisme, samt politisk og social propaganda i hans kunst, blev hans arbejde definerende for en hel tidsepoke. I 2004 skabte og publicerede han de omdiskuterede ”anti-war, anti-Bush” plakater, og i 2008 så den ikoniske ”Hope” plakat med Barack Obama dagens lys.

Dickies x Obey

Obey’s eksplosive vej til toppen

Obey blev grundlagt i 2001, som en naturlig forlængelse og udvidelse af kunstneren Shepard Faireys arbejde. Fairey blev født i den sydlige del af Californien og var fra en tidlig alder oprørsk og rebelsk, og udviste allerede i teenageårene stor foragt for autoriteter og statsapparatet. Denne foragt kom tydeligt til udtryk i hans kunst. Fairey var en del af skatemiljøet, og begyndte tidligt at udsmykke både skateboards og t-shirts med motiver inspireret af sovjetiske krigsbilleder og plakater. Disse små og endnu uskyldige kunstværker skabte fundamentet for, det vi i dag kender som streetwear brandet Obey.

Imens Fairey arbejdede på sin BFA (Bachelor of Fine Arts) i illustration på Rhode Island School of Design, skabte han signaturklistermærket André the Giant Has a Posse, som portrætterede den næsten 2,5 meter høje og 113 kilo tunge wrestler André René Roussimoff (aka André the Giant). Der gik ikke længe før det ikoniske billede var at finde på alle gadehjørner på hele Rhode Island og østkysten.

Fairey’s Obey the Giant klistermærker begyndte kort tid efter at dukke op i skateparker i hele USA, og klistermærkerne blev øjeblikkeligt yderst populære. Populariteten skabte incitament til at indarbejde et fysisk produkt i ”kollektionen”, som kunne forvandle Obey fra et kult-fænomen til et decideret brand. Derfor udvidede Fairey produktsortimentet fra klistermærker og plakater til tøj som t-shirts, hoodies og caps. I 2001 blev OBEY Clothing en realitet.

Dickies x Obey

Den korte men imponerende historie om Dickies

I 1922 da C. Don Williamson startede en lille familiedrevet virksomhed med sin far og fætter, havde de nok ikke forventet, at deres beskedne foretagende skulle blive så indflydelsesrigt, som Dickies er i modebranchen den dag i dag. Dickies startede som en lille producent af overalls, men blev med tiden verdens største producent af arbejdstøj.

I 1950’erne ekspanderede Dickies og indtog nye markeder. De producerede nu arbejdstøj til store dele af Europa og Mellemøsten. Ekspansionen skete ved at oliebaroner i Texas introducerede det bevendte arbejdstøj til mellemøstlige olieområder. Indtoget på nye internationale arbejdsmarkeder viste sig at være et afgørende skridt i brandets historie. Herefter oplevede Dickies eksponentiel vækst i mange år frem.

I 1989 oprettede Dickies en britisk afdeling i byen Somerset. Nu blev briterne også introduceret for holdbart arbejdstøj i en uovertruffen kvalitet. Dette skulle vise sig at være endnu en forretningsmæssig genistreg, da den nye afdeling agerede som knudepunkt for endnu en ekspansion. Herfra fortsatte Dickies med at udvikle nye produkter, som de promoverede nationalt, hvilket førte til den nuværende status som den førende producent af arbejdstøj i England.

I 1990’erne begyndte flere unge amerikanere, at få øjnene op for Dickies. De så Dickies som mere end bare arbejdstøj. De unge mennesker fandt den rå styling og tøjets holdbarhed tiltrækkende, og Dickies blev langsomt men sikkert et hit i mainstreamkulturen. Trenden fra USA spredte sig til Europa, hvor Dickies nu også blev anset som værende et populært modebrand. Mærkets popularitet blandt unge mennesker er stadig herskende i dag. En vedvarende tendens som er blevet blåstemplet af prominente skikkelser som Justin Timberlake, Avril Lavigne og TLC, der alle har båret Dickies ved flere lejligheder.

Det nye collab repræsenterer altså to unikke brandhistorier i smuk forening.

Tjek de nyeste styles fra Dickies ud her