Gramicci - outdoor mode er in
”Gramicci, Gramicci, Gramicci”. prøv at sige det højt for dig selv et par gange. hvilket sprog leder det dine tanker hen på? italiensk, amerikansk eller japansk? Navnet kunne antyde, at Gramicci kunne stamme fra alle tre lande, og måske er det ikke helt galt. siden 1982 har Gramicci leveret funktionelt tøj til et aktivt udeliv. idéen og brandet op¬stod i en garage i Ventura i Californien.
Fra klippevæggen til betonjunglen
Det hele startede egentligt tilbage i 1970’erne, da en ny generation af mere frisindede klatrere, der gik under navnet ”stonemasters”, opfandt og dyrkede en ny måde at klatre på i Yosemite Na-tionalparken. Sammenlignet med tidligere klatrere dyrkede den nye generation to grene – hur¬tigt tempo og klatrestil. Den nye stil kaldte på nye klæder. Tidligere var arbejdsbukser og aflagt militærudstyr det typiske go-to, men på grund af fokus på fart og klatrestil, var det nødvendigt med mere bevægefrihed. En af disse ”stonemasters”, Mike Graham, havde et godt flair for design, og han besluttede sig for at designe og producere det, der skulle blive de første shorts specifikt tiltænkt klatrere. Mike søgte inspiration uden for klatringens verden for at løse problemerne. I kung-fu dragter er der syet en trekant ind i skridtet for at sikre mobilitet for benene til spark og kast. Dette designelement integrerede Mike i shortsene, fremstillet i holdbart kanvasmateriale og elastik i livet, for fleksibilitet og komfort. Desuden havde shortsene et indbygget nylonbælte i livet som lukkemekanisme, der gjorde, at de kunne løsnes og strammes med én hånd – ideelt, når man hænger på en klippeside. Denne feature hentede Mike fra rygsækken og de stropper, man finder der.
The Italian Job
Med shortsene som Mike syede i sin garage i 1982, var Gramicci født. Selve navnet er et sjovt lille twist på Mikes efternavn, Graham. Mike og hans venner ville klatre den, blandt klatrere, berygt¬ede Half Dome i Yosemite Nationalpark, men de ville ikke blot klatre den. De ville klatre den som det første klatrehold bestående udelukkende af italienere. Der var bare det lille problem, at ingen af dem var italienere, så for at underbygge deres twist, tilføjede man den mere italiensk klingende lyd på navnet. Fra Mike Graham til Mike Gramicci, og deraf brandets navn.
Kort efter shortsene kom et par lange bukser. De fik navnet G-Pants. Om det er G for Graham eller Gramicci, vides ikke helt. Designet, materiale og detaljerne var som udgangspunkt det samme – bare med længere ben. Rygtet om de behagelige, funktionelle og yderst slidstærke bukser spredte sig hurtigt i klatremiljøet. Som det er tilfældet med andre outdoor- og sportsbrand bevægede Gramicci sig over i streetwear og modebilledet. Op gennem 1990’erne begyndte man hos Gramicci at orientere sig mod andre målgrupper som for eksempel hikere, surfere, skatere og man skæve¬de også mod hiphop-kulturen. Selvom målgruppen muligvis blev udvidet, lagde Gramicci stor vægt på at være tro mod det oprindelige udgangspunkt for tøjet. Således var tekniske materialer, funktion og komfort fortsat i højsædet.
I takt med større popularitet og stigende efterspørgsel blev kollektionen udvidet til også at bestå af t-shirts, hoodies, crewnecks, cargopants, skjorter og jakker. Desuden er der også kom¬met en del accesories til med caps, tasker, totebags og lignende.
Big In Japan
Med tiden blev Gramicci superpopulært i Tokyo, Japan. Og netop Japan skulle blive en del af Gramicci’s fremtidige identitet. I 2009 fik det japanske firma, Itochu, rettighederne til Gramicci i Japan. Det førte til, at der i 2012 opstod en decideret Gramicci Japan design¬line, der tog udgangspunkt i kvaliteterne og funktionerne i de oprindelige Gramicci produkter, men med tilføjelse af et twist af japansk streetwear. Tilstedeværelsen i Ja¬pan har også ført til produktion af sko i eget navn til det japanske marked samt collabs med nonnative og Mastermind JAPAN. I 2017 opnåede Itochu licens på verdensplan, og Gramicci skiftede teknisk set hænder og gik fra at være amerikansk til at være et japansk brand. Det har ført til det udtryk, Gramicci har i dag med originale styles blandet med printede og grafiske styles. Hvis du synes, at designet virker bekendt, så kunne der være noget om det. I 1980’erne opstod en række outdoor, surf og skatebrands, og fordi de er fra nogenlunde samme tid og præget de¬raf, deler flere af dem nogle fælles visuelt æstetiske karakteristika. For Gramicci’s vedkommende er der et stort sammenfald med måden, fonden og logoet ser ud på hos Stüssy, som vi antager, du kender. Der er altså ikke tale om plagiat, lån af logo eller lignende, men en designæstetik præget af en tidsmæssig tilfældighed.
I dag er klatring som sport og motionsform i kraftig vækst. Om du skal bruge dit Gram¬icci gear til at klatre i eller som et nyt input i din garderobe, kan du fra sensommeren 2024 finde Gramicci på hylderne i din lokale qUINT eller online på vores webshop.