Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret
Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret

Sådan blev Stan Smith’s en af modebranchens mest ikoniske sneakers

De fleste forbinder navnet Stan Smith med en sneaker, men det er også navnet på en stor amerikansk tennislegende. Stan Smith sneakeren er opkaldt efter tennislegenden, men sneakeren har med tiden overhalet legenden indenom.
Adidas Stan Smith

”Stan Smith: Some People Think I’m A Shoe” er titlen på tennislegenden Stan Smith’s selvbiografi. Titlen på selvbiografien opsummerer historien om den ikoniske sneaker på fremragende vis. De fleste kender, har båret og elsker sneakeren, men det er kun de færreste der kender tennislegenden, der gjorde skoen til allemandseje. Nu rejser vi tilbage i tiden, og fortæller jer historien om tennisstjernen Stan Smith.

Det er 35 år siden Stan Smith pensionerede sig selv fra tennisverdenen, men det afspejler sig ikke salget af sneakers. Stan Smith vandt U.S. Open I 1971 og Wimbledon I 1972, og skrev sig ind i historiebøgerne, da han fik en plads i International Tennis Hall Of Fame i 1987. i 2005 rangerede TENNIS Magazine Smith som en af de 40 bedste spillere i tennishistorien. Smith vandt Grand Slams, nød stor anerkendelse og ros og cementerede sin status som en verdens bedste tennisspillere i begyndelsen af 1970’erne, men det var først da Adidas rakte ud til ham i håb om, at han ville være deres nye galionsfigur, at hans popularitet for alvor steg til vejrs.

Stan Smith skulle hjælpe med at promovere deres nye lædertennissko. Det skulle senere vise sig at blive et af de største og mest succesfulde partnerskaber i sneakerhistorien. Fra denne dag blev tennislegenden et aldeles uventet modeikon. Men for at forstå Stan Smith sneakerens egentlige oprindelse, skal man skrue tiden en smule længere tilbage, og starte der hvor skoen hed: The Adidas Robert Haillet.

Stan Smith væltede tennisstjernen Robert Haillet af tronen

Adidas producerede deres første tennissko i starten af 1960’erne. Det var Dorst Hassler, søn af grundlægger Adolph ”Adi” Dassler, der havde en idé til et revolutionerende produkt. Han ville designe og producere den første tennissko i læder i en sportsverden, hvor lærredssko dominerede markedet. Overdelen skulle udvikles i læder, ydersålen skulle laves af gummi og indersålen af syntetisk materiale.

Ledelsen i Adidas applauderede ideen, og bevægede sig hurtigt fra tanke til handling, og satte skoen i produktion. Adidas udpegede i 1965 Robert Haillett, en af kun to professionelle franske tennisspillere på daværende tidspunkt, som manden der skulle lægge navn til den nye tennissko. Skoen kom derfor til at hedde The Adidas Robert Hailett. Ifølge bogen ”Sneaker Wars” var der efter lanceringen af den nye tennissko bred enighed blandt de professionelle tennisspillere om, at det uden sammenligning var den bedste tennissko på markedet.

Præcis den samme modtagelse fik Adidas Superstar i basketballverdenen, da den sendte Converse All Star’s lærredssko tilbage til stenalderen i 1969. Adidas Superstar’s læderoverdel sikrede basketballspillerne mere support, og minimerede risikoen for skader, såsom brækkede ankler og knæskader. The Adidas Robert Haillet havde samme store indflydelse på tennisverdenen, som Adidas Superstar havde på basketballverdenen.

Shop Adidas sneakers

Shop Adidas sneakers

<
>

Det helt perfekte tidspunkt for lanceringen

Lanceringen af The Adidas Robert Haillet tennisskoen kunne ikke være timet bedre. Lanceringen faldt nemlig samtidig med en markant stigning i tennissportens popularitet. Sideløbende blev den legendariske britiske tennisturnering Wimbledon tvunget til at ændre format. Indtil år 1968 havde Wimbledon været en amatørturnering, hvor spillerne ikke vandt pengepriser. På daværende tidspunkt vandt spillerne end ikke penge for at vinde Grand Slams, hvilket betød at private interessenter begyndte at afholde turneringer, hvor der var pengepræmier på spil.

Dette medførte at de helt store tennisstjerner begyndte at fravælge de store traditionsbundne tennisturneringer, da de ikke kunne tilbyde det økonomiske sikkerhedsnet, som de private turneringer kunne tilbyde. Wimbledon var derfor tvangsindlagt til at reagere, da deres eksistensgrundlag var alvorligt truet af de private turneringer.

Adidas Stan Smith

Derfor valgte de at iværksætte ”Open Era”, så de igen kunne tiltrække tennisportens største stjerner. Nu kunne tennisspillerne tjene penge på at deltage i de historiske og prestigefyldte turneringer, og de blev sikret en langsigtet karriere i tennisverdenen.

Introduktionen af ”Open Era” medførte en forbedring af tenniskvaliteten i de store turneringer, hvilket førte til større publikumsinteresse, hvilket resulterede i større økonomisk interesse blandt sponsorerne. Alt dette førte til en kapitalindsprøjtning i tennisverdenen og som resultat heraf en større professionalisme. Det at The Adidas Robert Haillet blev lanceret samtidig med tennissportens stigende popularitet, gjorde at skoen hurtigt kom på alles læber, og blev de professionelles foretrukne valg.

Stan Smith’s mest indbringende smash

Robert Haillet indstillede sin aktive karriere i 1971, og blev kort tid efter sælger for Adidas i Sydfrankrig. Robert Haillet’s farvel betød at Horst Dassler var nødsaget til at finde en ny aktiv tennisspiler, som kunne repræsentere en ny og forbedret udgave af den populære tennissko. Her kom Donald Dell ind i billedet. Donald Dell var på daværende tidspunkt en af de mest indflydelsesrige tennisagenter i branchen, og han foreslog Horst Dassler, at de burde bruge hans klient Stan Smith til projektet. Stan Smith var på dette tidspunkt amerikansk mester, og klatrede langsomt men sikkert op af verdensranglisten.

Stan Smith blev hurtigt overtalt, da Adidas tilbød ham en lukrativ kontrakt, og han skrev under med det samme. Smith havde tidligere spillet i sko fra Converse All Star, men den nye kontrakt med Adidas var helt anderledes. Det nye samarbejde gav Smith en separat kontrakt, som lovede at tilføre ham gyldne marketingsmuligheder. Det Amerikanske tennismarked var i eksplosiv vækst og Smith var den perfekte person, til at sikre Adidas en stor bid af kagen.

Den nye og forbedrede Stan Smith tennissko

Den nye Adidas Stan Smith tennissko har et simpelt og slankt design, hvilket har været medvirkende til at skoen har opretholdt dens popularitet gennem flere årtier. Silhuetten er dækket med hvidt læder, og det eneste strejf af farve findes på hælfanen. Den grønne skumdel på hælen blev tilføjet i slutningen af 1960’erne for at sikre beskyttelse af Akillessenen. Hertil blev den grønne hælfane pyntet med Adidas’ logo med ”Stan Smith” skrevet under logoet. Skoen blev oprindeligt produceret i Landersheim i Frankrig, og den franskproducerede version af skoen er stadig ekstremt populær blandt inkarnerede sneaker-samlere i dag.

I modsætning til de mere gængse Adidas sko, så er Stan Smith modellen ikke udsmykket med de tre markante striber, som ellers er brandets mest iøjnefaldende kendetegn. Det er kun de tre perforeringer på begge sider af skoen, der skaber associationer til de traditionelle striber. Brandingen er altså minimal, og formen på skoen har været uberørt med undtagelse af mindre justeringer og tilpasninger de sidste 40 år.

Salget af skoen nåede nye højder, da navnet blev ændret og Stan Smith tog over for Robert Haillet. Alle tennisspillerne i de store turneringer begyndte at spille i Stan Smiths - selv tennisstjernens allerstørste konkurrenter. Det var ikke udelukkende positivt, hvis man tager udgangspunkt i Smith’s udtalelser i den legendariske bog ”Sneaker Wars”: ”Jeg blev virkelig irriteret første gang jeg tabte en kamp til en fyr, der spillede i mine sko”,

Shop Adidas Originals

Shop Adidas Originals

<
>

Vejen fra tennisgrusset til den røde løber

I 1980’erne begyndte de store producenter for alvor at optimere den teknologiske del af skoproduktionen. Det betød, at Stan Smith sneakeren begyndte at miste sin popularitet på tennisbanen, da det ikke længere var den bedste performancesko på markedet. Heldigvis havde sneakeren i mellemtiden vundet indpas i modebranchen, hvor den var blevet en etableret modesko. I 1988 var der blevet solgt 22 millioner par af den populære sneaker.

I starten af det 21 århundrede introducerede Adidas en ny udgave af skoen – Stan Smith II. Denne udgave opnåede ikke den store succes, men da Adidas i 2008 lancerede en replikaversion af den klassiske Stan Smith ved navn Stan Smith 80’s fik de for alvor vind i sejlene. Store modeikoner, sportsstjerner og influencers var mildest talt vilde med den nye model med det klassiske udtryk. De begyndte sågar at fylde deres hylder med skoene, så de altid havde et friskt par, da de kunne se at efterspørgslen langsomt begyndte at stige.

I slutningen af 2011, hvor Stan Smith sneakeren blev revet ned fra hylderne, lavede Adidas i bagklogskabens lys en stor genistreg. Ledelsen i Adidas mødtes med Stan Smith og hans agent Donald Dell, og fortalte dem, at de ville stoppe produktionen af Stans Smiths i 2012 og 2013. Smith var yderst utilfreds, men ledelsen var fast besluttet, og trumfede beslutningen igennem. Det skulle dog vise sig at være en genial beslutning.

Alle vil have det de ikke kan få

Det at fjerne et produkt fra hylderne, lige når produktet for alvor er ved at blive populært blandt indflydelsesrige trendsettere, kan virke som en rigtig dårlig idé, men risikoen var prisen værd for Adidas. Ved at fjerne skoen fra markedet skabte Adidas et behov. Nu skulle sneakerfanatikerne vente til at skoen blev relanceret, og det gav Adidas tid til at forberede den perfekte relancering.

Vicepræsident for Adidas, Thomas Schumacher, forklarede beslutningen om at fjerne skoen fra markedet til modemagasinet ”The Cut” således: ”Vi tænkte at der skulle noget dristigt og drastisk til, for at gøre folk klar til genfortællingen af historien”.

Den 14. januar 2014, relancerede Adidas den populære Stan Smith sneaker med et brag. De sendte i denne forbindelse unikke eksemplarer af skoen til stjerner som Pharrell Williams og Ellen DeGeneres for at skabe hype. Herefter eksploderede salget af Stan Smith sneakers og sneakeren har været populær, storsælgende og afgørende for Adidas’ succes lige siden.

Historien om Stan Smith opsummeres igen på fornem vis i titlen på tennisspilleren Stan Smith’s selvbiografi ”Stan Smith: Some People Think I’m a Shoe!”.

Se hele vores udvalg fra Adidas Originals her