Historien bag - Champion

Streetwear brandet Champion var ekstremt populært i 90’erne, og er stadig populært den dag i dag. Champion blev kendt for at kreere en af de mest brugte beklædningsdele i det 20 århundrede – nemlig hoodien. Champion var en af frontløberne, når det kom til at designe og producere innovativt sportstøj. Det ikoniske ”C” er et symbol på autenticitet, og er blevet båret af artister, atleter og andre verdensstjerner siden begyndelsen.
Champion
Foto: Champion

Lad os starte fra begyndelsen

Historien starter for omkring 100 år siden. I 1919 etablerede Feinbloom-brødrene virksomheden, som senere blev kendt som ”Champion”. Dengang var moderne sportstøj ved at blive populært, men specialdesignet tøj til atleter var ikke i fokus, og det udstyr der var tilgængeligt, havde seriøse mangler. Feinbloom-brødrene havde planer om at løse dette problem.

Kort efter lanceringen af de første produkter fra Champion begyndte flere basketballhold på forskellige universiteter at lægge mærke til Feinbloom-brødrenes øgede og forbedrede fokus på sportstøj. Universitet i Michigan begyndte som de første at samarbejde med Champion, da de fandt ud af at brandet producerede sportstøj i høj kvalitet til overkommelige priser. Rygtet om en ny og specialiseret sportstøjsudbyder blev hurtigt spredt, da trænerne fra Michigan talte med trænere fra andre skoler og colleges i hele USA.

Champions’ ry som et anerkendt sportstøjsbrand begyndte langsomt, men sikkert at vokse.

Nyt navn og det amerikanske militærs foretrukne

I 1930’erne ændrede virksomheden navn til Champions Knitting Mills Inc. På dette tidspunkt var Champion allerede bredt anerkendt for deres sweatshirts, t-shirts og sokker. Det varede ikke længe før Champions’ produkter også blev en fast beklædningsgenstand i det amerikanske militær. Tøjets funktionalitet og holdbarhed gjorde det til et oplagt valg til brug i militærets hårde træningsøvelser.

I takt med den støt stigende popularitet besluttede Champion sig for at lancere deres første sweatshirt med hætte – verdens første ”hoodie”. Den nye sweatshirt var designet med det formål, at atleterne kunne holde varmen imellem træningsøvelserne og kampene. I forlængelse heraf opfandt Champion stofteknikken ”Reverse Weave”, der gjorde det muligt for sportshold at vaske alle deres uniformer på én gang uden at beskadige produkterne. Fiberfleecen, der blev brugt til deres sweatshirts og andre produkter, blev vendt på en bestemt måde, så man undgik, at produkterne skrumpede ved vask.

I 1960’erne så man for første gang Champions’ redsignede logo. Det nu velkendte ”C” blev placeret nederst på venstre ærme på alle sweatshirts og hoodies. Det nye logo og dets placering blev et ikonisk aspekt for brandet, som vi stadig ser den dag i dag.

Erobringen af mainstream-kulturen

I anden halvdel af det 20. århundrede fortsatte Champion med at styrke deres renommé og omdømme indenfor design og produktion af tøj til sportsudøvere og atleter. De var de første til at udvikle en sports-bh og en vendbar t-shirt, og de var de første til at udvikle et åndbart nylonstof. Dette blev efterfølgende det mest brugte stof til basketballuniformer verden over.

I 1970’erne begyndte Champion stille og roligt at gøre deres indtog på streetwear-modebranchen. Deres ikoniske hoodies begyndte så småt at fylde mere i gadebilledet, og blev gradvist mere og mere populære.

1990 var et kæmpestort år for Champion. De blev her udvalgt til at producere spilledragterne for alle 27 hold i NBA. Dette resulterede i, at Champion nu var ”the go-to-brand”, når det kom til produktion af merchandise til brug både på og udenfor banen i NBA. Blot to år efter, i 1992, blev Champion også bedt om at producere tøjet til det Olympiske Basketballhold til Sommer-OL i Barcelona. Dette hjalp brandet med at opbygge et godt ry udenfor USA.

I de sene 1990’ere fik Champion for alvor sit store gennembrud på globalt plan. Det ikoniske ”C” var at finde alle steder. Dette fra store musikkoncerter til skateparker rundt omkring i hele verden. Efter et stykke tid døde trenden dog langsomt, og moden blev mere moderne, hvilket sendte Champion ud på sidelinjen for en stund.

Det store comeback

For cirka 2-3 år siden gjorde Champion et iøjnefaldende comeback. Tendensen i modelandskabet havde ændret sig, og streetwear og retro-sportstøj fra 90’erne havde igen vundet indpas. Dette tog sprang Champion hurtigt på, og de satte sig atter til rette i førersædet.

Brandet begyndte igen at vokse med lynets hast, og de indgik hurtigt prominente samarbejdskonstellationer med velansete streetwear – og designerbrands som Vetements, Off-white og Supreme. Champion redesignede deres ikoniske stabelvarer fra 90’erne i levende og opmærksomhedsskabende farvekombinationer, hvilket har gjort, at brandet stadig er så populært den dag i dag.

Det er svært at forestille sig en modeverden uden det ikoniske ”C”.

Se vores udvalg fra Champion